Plaats bevalling

Indien je zwangerschap zonder complicaties verloopt en je een ongestoorde medische voorgeschiedenis hebt, mag je zelf kiezen of je thuis of in het ziekenhuis (poliklinisch) wilt bevallen. In de loop van je zwangerschap zullen we met elkaar, jullie wensen voor de bevalling bespreken. De plaats van de bevalling kan voor sommigen op het laatste moment nog veranderen. Het belangrijkste in jullie keuze, is dat je bevalt op de plek waar jullie je het meest veilig voelen.

Zowel poliklinische als thuisbevallingen kunnen onder onze begeleiding plaatsvinden.

Indien er een medisch risico ontstaat, ten tijde van je bevalling, zal een arts de begeleiding van ons overnemen.

Wil je alvast "een kijkje nemen" op de verloskamers van het ziekenhuis, dan kan je doorlinken naar het NWZ.

Praktische zaken/uitzetlijst voor de bevalling

Voor je bevalling, zowel thuis als ziekenhuis, zijn een aantal voorzorgsmaatregelen nodig. We adviseren dat deze bij 37 weken van je zwangerschap op orde zijn.

Hieronder een lijstje:

Minimale bedhoogte 75cm, evt met klossen (te huren bij thuiszorgwinkel) of lege bierkratjes

Ondersteek (te huren bij thuiszorgwinkel) of ondiepe pan, klaarzetten onder bevalbed

Kraampakket (aanvragen bij je verzekering, indien niet vergoed dan verkrijgbaar bij een thuiszorgwinkel of drogist).
Mocht er eventueel nog iets overblijven uit het kraampakket dan zamelen wij graag de artikelen in voor Stichting Baby Hope, die de spullen goed kan gebruiken voor kraamprojecten in onder andere Afrika, India en Zuid-Amerika !

Waterdichte molton op je matras

2 Emmers met een vuilniszak erin

2 Metalen kruiken (vooraf getest op lekkage)

10 Hydrofiele luiers (het liefst gewassen)

2 Digitale koortsthermometers (geen oorthermometer)

Fototoestel/filmcamera opgeladen

Opvang voor eventuele andere kinderen regelen in geval van spoed.

Zowel bij een thuisbevalling als een bevalling in het ziekenhuis is het van belang dat er een tas klaarstaat om mee te kunnen nemen. Hierin zit in ieder geval:

Je zwangerschapsboekje van Verloskundigenpraktijk Stralend

Legitimatie

Toiletspullen

Sloffen/slippers

Sokken

Pyjama

T-shirt (om in te bevallen)

Kleding voor na de bevalling

Babykleertjes (2 setjes) –Rompertje –Broekje -Shirtje met lange mouw –Sokjes –Mutsje –Jasje –Omslagdoek

Maxi Cosi (in auto uitgeprobeerd)

Belinstructies rond de bevalling

Indien je vóór 37 weken van je zwangerschap het idee hebt dat je bevalling is begonnen moet je ons direct bellen. Dit kan zijn als je regelmatig buikpijn hebt, vocht verliest, of bloed verliest.

Tussen 37 en 42 weken is het een normale termijn om te bevallen. Richtlijnen om te bellen, zijn :

WEEËN

• Bij je eerste kindje: 2 uur lang regelmatige weeën, die je om de 3-4 minuten, ongeveer 60 seconden moet wegzuchten.

• Bij je tweede of volgende kindje: 1 uur lang regelmatige weeën, die je om de 4-5 minuten, ongeveer 60 seconden moet wegzuchten. Indien je denkt dat het sneller gaat, ga je af op de kracht van de weeen en kun je natuurlijk eerder bellen !

GEBROKEN VLIEZEN

Normaal vruchtwater is helder/kleurloos (soms met witte vlokjes of lichtroze van kleur).

• Wanneer de vliezen ‘s nachts breken en het vruchtwater is normaal (helder) van kleur en als je nog geen weeën hebt, bel ons dan de volgende ochtend.

• Wanneer de vliezen overdag breken, bel ons dan meteen.

• Als er sprake is van geel / groen / bruin vruchtwater of als je twijfelt over de kleur, bel dan direct, dag en nacht. Ook als je geen weeën hebt.

• Wanneer het hoofdje van de baby nog niet is ingedaald, hebben we je dat op het spreekuur verteld. Indien je vliezen dan breken, ga zo snel mogelijk liggen en bel ons direct.

BLOEDVERLIES

Wanneer je bloed verliest, meer dan bij een menstruatie, bel ons dan direct.

Bij ongerustheid of twijfel mag je ons altijd bellen!

Pijnbestrijding

Elke bevalling is uniek en iedere vrouw ervaart het op haar eigen manier. Het is vaak voor zowel lichaam als geest, een intensieve en heftige ervaring.

Een bevalling gaat gepaard met weeën, die eigenlijk altijd pijnlijk zijn. Belangrijk om te beseffen, is dat pijn tijdens een bevalling een doel heeft. Je kindje wordt geboren en zonder weeën (en pijn) kan je niet bevallen! Tevens komen de weeën in golven. Het bouwt zicht op, bereikt een piek, en zakt weer af. Tussen de weeën door heeft je lijf rust en kan je op energie komen.

Hoe pijn wordt beleefd, verschilt per vrouw en per bevalling. Van tevoren kun je niet voorspellen hoe jij dat gaat ervaren en waar je precies pijn zult hebben.

Tijdens je bevalling maakt je lichaam zelf natuurlijke pijnstillers aan. Deze noemen we endorfines. Dit maakt je lichaam het beste aan als jij ontspannen bent.

Indien je pijnstilling zou willen, bestaan er naast de medicamenteuze pijnstilling, ook de ‘huis-tuin-en-keuken’ manieren. Deze zijn vaak ook heel effectief. Een aantal standaard adviezen zijn:

• Zorg voor een goede voorbereiding voor wat komen gaat.

• Maak je wensen aan ons kenbaar en rust goed uit.

• Probeer te ontspannen, verkramp niet.

• Rust uit tussen de weeën door.

• Zoek afleiding in de beginfase van je bevalling.

• Concentreer je op je ademhaling.

• Zorg dat je het lekker warm hebt (sokken aan!).

• Zorg voor fijne ondersteuning om je heen (partner, andere naasten).

• Zorg voor rust en een rustige omgeving.

• Blijf van houding wisselen.

• Vraag om een massage indien je dat prettig vindt.

• Ga onder een warme douche, in bad, of gebruik een warme kruik.

Indien bovenstaande adviezen niet genoeg helpen om je pijn voldoende weg te nemen, zijn er nog andere opties. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen niet-medicamenteuze vormen (TENS) en medicamenteuze vormen (pethidine, epiduraal, remifentanil).

TENS

TENS staat voor Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie. Dit is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Deze kan zowel thuis als in het ziekenhuis gebruikt worden en geeft geen schade aan moeder of kind. Je dient deze vóór je bevalling zelf aan te schaffen of ergens te huren. Via elektrodes, draadjes die op je rug geplakt zijn, gaan stroomstootjes je lichaam binnen. Dit geeft een prikkelend of tintelend gevoel. Soms geeft dit een goede afleiding van de pijn van een wee. Het apparaatje kan je zelf bedienen en dit kan je een gevoel van controle geven.

Onderstaande website geeft je hier nog extra informatie over.

Pijnbestrijding met medicatie

Onderstaande pijnbestrijding met medicatie, wordt altijd in het ziekenhuis toegediend.

De reden hiervoor is dat je hartslag, bloeddruk en ademhaling gecontroleerd moeten worden. Tevens moet de conditie van je kindje bewaakt worden door een hartfilmpje (CTG). Medicamenteuze pijnbestrijding wordt alleen gegeven, als blijkt dat zowel jij als je kindje in goede conditie zijn. Je wordt daarom altijd eerst minimaal een half uur aan het CTG gelegd. Pas hierna kan er eventueel pijnstilling toegediend worden.

PETHIDINE

Pethidine is een morfineachtige stof, die wordt toegediend via een injectie in je bovenbeen of in je bil. Vaak wordt deze gegeven in het begin van je bevalling, als je al lange tijd niet slaapt. Met deze pijnbestrijding kan je een goede nacht slapen, voordat je echte bevalling nog moet beginnen. Het werkt binnen een half uur en werkt 2 tot 4 uur.

Er zijn een aantal voor- en nadelen aan deze pijnbestrijding. Lees hierover meer op onderstaande website.

http://deverloskundige.nl/KNOV/folder pijnbestrijding

RUGGENPRIK

Een ruggenprik oftewel epiduraal, is een injectie in je onderrug met pijnstillende werking. Deze wordt geplaatst door de anaesthesist onder plaatselijke verdoving.

Je moet hierbij je rug even bol maken en stil blijven zitten. Meestal binnen 15 minuten voel je dat de pijn een stuk minder wordt en verdwijnt later vaak helemaal.

http://deverloskundige.nl/KNOV folder pijnbestrijding

REMIFENTANIL

Remifentanil is een morfineachtige stof, die wordt toegediend via een infuus. Je krijgt een knopje waarmee je jezelf een 'boost' kunt geven. Het pompje is begrensd, zodat je jezelf nooit teveel kunt toedienen. Remifentanil wordt meestal vanaf 6-7cm ontsluiting gegeven. Het haalt de scherpe kantjes van een wee weg en zorgt ervoor dat je tussen de weeën door meer kan ontspannen. In een eerder stadium van de baring, heeft de ruggenprik vaak de voorkeur.

http://deverloskundige.nl/KNOV folder pijnbestrijding